Oude prenten en foto’s van Hoelen maken duidelijk dat “de Zwemdok” reeds begin 20e eeuw een omnibusdienst heeft om toeristen te vervoeren. In de ‘Gazet van St. Mariaburg’ nummer 4 van 19 mei 1901 staat dat “de omnibusdienst der zwemdok, die voorlopig ingericht is, de meeste bijval heeft. Op de honderd mensen die met de trein aankomen, zijn er allicht een tiental die niet kunnen of verlangen te gaan, zonder dat het daarom nog regent of stikkend heet is.”
Ook na het zomerseizoen blijft de omnibus rijden tussen het station van Ekeren en Hotel Zwemdok, maar wel minder frequent. Zo meldt de Gazet nummer 14 van 6 oktober 1901: “Nu zaterdag 12 oktober zal de omnibus niet meer rijden naar de trein van 8.06 uur. De andere diensten blijven bestaan.” En ook in volgend nummer wordt verduidelijkt “Zondag zal de bovenvermelde omnibus blijven rijden en ook reizigers opnemen die uit Antwerpen aankomen om 9.41 uur. Mits betaling van 2 frank is de omnibus alle dagen ter beschikking van het publiek van hoger genoemde treinen.”
De spoorlijn liep door de Geestenstraat (Weerstandersstraat) en draaide aan café ‘In Sint-Mariaburg’ de Kapelstraat in. Verder ging het door de Marialei (Willy Staeslei) tot aan café ‘Notre Dame’ (oorspronkelijk Hotel Cour Imperial) door de Leopoldlei naar de Prins Albertlei (Leo Vermandellei). Ter hoogte van café ‘Prins Albert’ werd de staatsbaan Antwerpen/Bergen-op-Zoom gekruist. Door de Boskapellei bereikte men het imponerende kantoorgebouw van Antverpia. Vandaar liep het spoor langs café ‘Het Boskapelleke’ naar “de Zwemdok”. Hier waren de loodsen en werkplaatsen voor het lokale treintje. Het traject liep verder via de Henrilei, de Emmalei en Rustoord tot Hotel Moeder Mie op de Kaart.
In de Leopoldlei werden na WO I de treinsporen opgebroken. Op het brede voetpad was plaats om vanaf 1921 wekelijks een markt te houden, oorspronkelijk op zaterdag, later op maandag.